Film Klod Lancman: aveti Šoe (Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah, 2015) Adama Benzina (Adam Benzine) prikazuje Lancmana danas, u poznim godinama, te njegov osvrt iz današnje perspektive na sopstveni rad, a pre svega na film Šoa (Shoah, 1985). Šoa je, po Lancmanovim rečima u Benzinovom filmu, ne film o Šoi, već je u pitanju film koji jeste Šoa; ne radi se o sećanju na događaje, već se radi o još jednom proživljavanju događaja. Zato, bilo bi na mestu da je i Benzinov film ne sećanje na stvaranje filma Šoa, već ponovno proživljavanje tog iskustva. Na žalost ovaj film to je tek delimično, i isključivo zahvaljujući Lancmanovom prisustvu (klasična TV-montaža, upotreba arhivskih snimaka, biranje muzike koje je na prvu loptu, sve to snižava njegovu vrednost). No, svejedno; iako je samo delimično proživaljavanje iskustva stvaranja Lancmanovog filma, ovaj film je, zbog toga što ga tek delimično odlikuje, u celosti vredan pažnje.
Jedna od najznačajnijih poenti koju Klod Lancman: aveti Šoe uspešno konstruiše tiče se odnosa prema legalnom. Tako, iako su nacizam i nacistički zločini bili posle Drugog svetskog rata osuđeni zakonom, većina bivših nacista bila je u isto vreme zaštićena nekim drugim pravosnažnim zakonom. U jednoj epizodi Klod Lancman: aveti Šoe vidimo Lancmana kako krši i zakon i osnovne principe novinarske etike, i tajno snima razgovore sa bivšim nacistima, kako bi ih kasnije upotrebio u filmu. Danas se ova epizoda pojavljuje kao izuzetno pregnatna, ispunjena specifičnim znanjem koje baca svetlo na situaciju u kojoj se svet danas nalazi: pobeda nad fašizmom slavi se u isto vreme kad se obavlja i rehabilitacija nacističkih zločinaca i njihovih saradnika. Lancmanova poenta odvodi do s onu stranu legalnog i nelegalnog, sve do područja istine.
Istina, pak, nije oslobađajuća; ne radi se ni o kakvom herojskom proboju. Umesto toga, ono što je istinito, donosi sa sobom težinu koju neko ili prihvata ili ne prihvata. Lancman, zbog toga, za film Šoa kaže da je taj film stvorio njega, a ne obrnuto. A, radi se o filmu koji je stvorio jedno sasvim novo viđenje Šoe: Šoa je, zahvaljujući njemu, prestala da bude apstrakcija. Po prvi put, Šoa se pojavila kao ono što jeste: savršeni zločin, u kom je, osim uništenih, bilo uništeno i oružje uništenja, kao i posmrtni ostaci onih koji su bili uništavani masovno – evropskih Jevreja. Ovo uništenje postaje istinito u sagledavanju nedostataka tragova uništenja, te ostalih načina na koje je ono decenijama bilo zataškavano, makar pogrešnim, apstraktnim reprezentacijama.
Na samom kraju Benzinovog filma, Lancman kaže da nema razloga da bude optimističan u pogledu toga kuda ide današnji svet. No, ne radi se o nihilističkoj poziciji, već o nečemu što donosi otrežnjujuće efekte.
Film Klod Lancman: aveti Šoe može da se vidi na internet stranici francuske TV-kuće Arte, i biće dostupan do 27. maja ove godine. Film je na francuskom i engleskom jeziku, a opciono, dostupni su engleski i francuski titlovi, te sinhronizovana verzija na nemačkom.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.