U razgovoru sa Katarinom Joković o serijalu filmova Park iz doba jure (Katarina Joković, “Beg u doba jure”, Večernje novosti, 30.07.2011.).
Postavlja se pitanje da li je i koliko potreban još jedan deo filmske priče o dinosaurusima i je li on potreban baš Spilbergu?
– Spilberg pokušava da pokaže kako je i dalje u stanju da proizvede dobar film, otud ponovo rad na “Indijani Džonsu”, “Tin-Tinu” ili “Parku iz doba jure 4” – objašnjava Vladan Milanko, teoretičar filma. – Videćemo da li će nas novi deo “Jure” prijatno iznenaditi, ali ako je suditi po najnovijem nastavku serijala o Indijani ili, pak, po “Ratu svetova”, bojim se da neće. Oni su pokazali da za ono što ne može da se uradi dovoljno dobro bolje je da se ne radi uopšte. Nije dovoljan nečiji talenat i zanatsko umeće koje Spilberg ima, potrebno je i da objektivne okolnosti, one koje prevazilaze individualno, budu “pogodno tle” na koje će se nečija kreativnost “primiti”.
Osamdesete godine prošlog veka su imale to tle. Bile su specifične po tome što je usledilo olakšanje posle Hladnog rata, period kada se javljao novi optimizam i prihvatalo drugo i drugačije. Odatle i masovna zainteresovanost za čudno, fantastično, za prijateljske došljake iz svemira.
– Sada su druge okolnosti na snazi. Kolektivno (ne)svesno zahteva odgovore na neka nova pitanja u odnosu na ona kada je Spilberg pravio prvi deo “Jure” – objašnjava Milanko.
(…)
Da li su filmovi poput ovog “punoletnog slavljenika” iz doba jure, samo tvorevine koje bi trebalo da nas prenesu u neke druge svetove ne bismo li se “odlepili” od naših aktuelnih problema i teškoća?
– Zabava je veoma ozbiljna stvar, toliko da mora da se prikriva ozbiljnost koja se iza nečeg naoko zabavnog nalazi. Sva ta “stvorenja”, čovekoliki majmuni, dinosaurusi i slično, upućuju na to da živimo u vremenu u kom se svet koji nastanjujemo menja. Fantastični filmovi i, uopšte, motivi koji dominiraju tim ostvarenjima, pokušavaju da izađu na kraj sa aktuelnim problemima: ekološkim, političkim, socijalnim… Svi redom pokušavaju ne da nam nude beg od stvarnosti, već da ublaže šok promena kojima smo svakodnevno izloženi time što nas navikavaju na to da se stvari, ipak, radikalno menjaju u odnosu na to kako su stajale pre deset ili dvadeset godina – smatra Milanko.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.